maandag 8 april 2013

Alkmaarse Gort

Risotto van Alkmaarse Gort

Ik denk dat ik al zeker een jaar overal in Haarlem zoek naar parelgort. Alle natuurwinkels af geweest, Marqt, Mabrouk, name it...  Bij laatste liep ik uiteindelijk tegen Alkmaarse gort aan en besloot dat het verschil toch niet ontzettend groot moest zijn en het daar dan maar eens mee te proberen. Bovendien kook ik graag met locale producten.

In Ottolenghi's kookboek Jeruzalem dat ik nieuw heb en uit aan het proberen ben, stond een risotto van parelgort. Leek me een prima uitgangspunt om mijn Alkmaarse gort te testen. Het resultaat was super en de gort op de foto leek niet heel veel af te wijken van de Alkmaarse. Dit maakte me nieuwsgierig naar de herkomst. Werd een beetje een deceptie...   Hoewel er vroeger rondom Alkmaar heel veel gort verbouwd werd en de stad hier bekend om stond, blijkt het Alkmaarse in dit geval te maken te hebben met het slijpen van de korrels. Zit het vliesje er nog aan, heet het Friese Gort, wordt de korrel mooi rond geslepen, heet het Alkmaarse gort en bij parelgort zijn de korrels nog wat kleiner en ronder geslepen zodat de inkeping zelfs nauwelijk zichtbaar is. En daar houdt het locale van het product dan ook gelijk helemaal op...  Het begon hoopvol doordat de leverancier uit Velserbroek komt (Brandwijk). De leverancier bleek vervolgens niet in staat precies aan te geven waar het verbouwd wordt, behalve dat het uit Europa komt en niet biologisch geteeld is. De graan business schijnt al net zo schimmig te zijn als die van de aardolie, dus laat ik het maar hangen. Mocht iemand Nederlands geteelde gort kennen, let me know!

Het smaakt in ieder geval lekkerder dan het klinkt. Voordat je al te natuurvoeding achtige associaties krijgt...  Alkmaarse of parelgort doet erg aan risotto denken en is weer eens wat anders. De lekkere bite van de korrels maakt het bovendien ook erg geschikt voor salades. Aanrader dus.

Risotto van gort met gemarineerde feta (4 personen)

200 g parelgort
30 g boter
6 eetl. olijfolie
3 kleine stengels bleekselderij in kleine blokjes
2 kleine sjalotten, gesnipperd
4 tenen knoflook, fijngehakt
4 takjes tijm
1/2 thl. gerookte paprikapoeder
1 laurierblad
4 reepjes citroenschil
1/2 thl. chilivlokken
1 blik van 400 g tomatenblokjes
7 dl groentebouillon
3 dl gepasseerde tomaten
1 eet. zwart karwijzaad
300 g zachte feta
verse oregano

Was de gort goed onder de koude kraan en laat hem uitlekken.

Smelt de boter en 2 eet. olijfolie en smoor hierin de bleekselderij, sjalot en knoflook in 5 minuten glazig. Doe de gort, tijm, paprikapoeder, laurier, citroenschil en de chilivlokken hierbij en bak even mee. Blus af met bouillon, tomatenblokjes en passata en 1/2 eet. zout. Roer alles door elkaar. Breng aaan de kook en draai het vuur zo laag dat de vloeistof nog net beweegt. Laat de risotto in 45 min. gaar worden. Roer regelmatig om te voorkomen dat de gort aanzet op de panbodem. Na 45 minuten moet de gort gaar zijn en vrijwel al het vocht opgenomen zijn. Breng de risotto op smaak.

Rooster intussen het karwijzaad een paar minuten in een droge koekenpan. Kneus het licht.

Doe de risotto in een kom en verdeel hier wat feta over. Besprenkel met het karwijzaad en olijfolie en bestrooi met verse oregano.

Ik heb de gort geserveerd met de bonen salade uit mijn eerste blog.

Eet smakelijk! Liselore





1 opmerking:

  1. bij de natuurwinkel hebben ze het! en bij de groene juffers in haarlem volgens mij ook. ik heb er ook een receptje van, dit klinkt ook heerlijk.

    http://charlotvanscheijen.com/2012/12/08/parel/

    BeantwoordenVerwijderen