dinsdag 16 april 2013

Vegetariër-Carnivoren oorlog

Vorige week kwam ik via facebook een leuk artikeltje in de Volkskrant tegen over de jacht en het eten van vlees. Ik persoonlijk destilleerde uit dit artikel dat de schrijfster opriep verantwoord vlees te eten. Dit houdt in dat je niet iedere dag vlees moet eten en beter vlees kunt eten dat een goed leven heeft gehad. Een dier dat dood geschoten wordt door een professionele jager (relatief weinig stress en pijn) om een populatie gezond te houden is dan de meest ideale vorm van vlees eten. Toch bleek al snel dat dit soort editorials door iedereen anders gelezen worden. Zo las mijn vriend bijvoorbeeld: Sex and the City achtige jaagster vertelt hoe leuk het is om een everzwijntje af te knallen. Als er kinder of dierenleed bij komt kijken roept dit kennelijk heftige emoties op. Daar had ik duidelijk niet over nagedacht....   Compleet uitgaande van mijn overtuiging bewust met eten om te gaan had ik het artikel al vrolijk gedeeld op facebook in de hoop iets bij de dragen aan een betere wereld....  wrong!!! In mijn brede vriendenkring komen namelijk best veel vegetariërs voor. Aan de andere kant van mijn vriendenspectrum echter een aantal overtuigde carnivoren. En 2 daarvan vonden elkaar vervolgens bij de commentaren op mijn facebook pagina. Wat volgde was een hoog oplopende discussie waar ik middenin kwam te zitten. Moraal van het verhaal is dat beiden wel wat interessants te melden hadden. De vegetariër vroeg zich af waarom ik vlees at als ik zo goed kon koken. De carnivoor gaf aan zich af en toe crimineel te voelen omdat hij vlees eet. Jammer in de discussie was dat laatstgenoemde hier niet bij vermelde dat hij ook erg lekker vegetarisch kan koken. Punt is, dat ik vlees zelf heel lekker vind. Als je alleen beseft dat het nog geen 50 jaar geleden een luxe product was en mensen meestal een vleesloze maaltijd aten, kun je bedenken of we niet helemaal zijn doorgeslagen. Mensen aten zoveel vlees als ze levende dieren in hun achtertuin kwijt konden en nu hebben we  per hoofd van de bevolking een voetbalveld nodig.

Afgezien van de belasting voor het milieu en dat het niet goed is voor je gezondheid, beperken we ons ook op culinair vlak door iedere dag vlees te eten. Waarom groenten en granen niet een keer de hoofdrol van ons gerecht laten spelen. De structuren van deze producten zijn zo divers, dat je uitgedaagd wordt om hier spannende en gevarieerde gerechten mee te maken. Een kwalitatief hoogwaardig stukje vlees of vis bakken is makkelijker. Dit heeft een mooie verzameling vegetarische recepten opgeleverd die ik graag met jullie wil delen. Aangezien ik vleesvervangers haat ben ik altijd op zoek naar een goed hoofdelement van de maaltijd. Niemand binnen ons gezin mist zo nog het stukje vlees. Als we het dan een keertje eten is het extra genieten.

Het moet natuurlijk wel te doen zijn om na je werk, het huishouden en de kinderen iets te maken wat aan bovenstaande eisen voldoet. Vandaar dit relatief simpele gerecht wat het ook nog heel goed doet bij kinderen.

Tomaten keftedes (4 personen)


2 eieren
1/3 kop Kikkererwtenmeel, gezeefd
2/3 bloem, gezeefd
1/4 kop water
1/3 thl. gemalen komijn
1/4 thl. bakpoeder
anderhalf blik tomatenblokjes die je in een grote zeef doet, een beetje aandrukt en dan een uur uit laat lekken
2 zongedroogde tomaten, fijngehakt
2 lenteuitjes, in fijne ringetjes
2 eet. verse dille
peper en zout
olie om in te bakken

1/2 Komkommer
1 kop Turkse yoghurt
2 eetl. munt, in reepjes gehakt
1 eet. dille
rasp 1/3 citroen
1 kleine teen knoflook, fijngehakt
peper en zout

Mix de eieren, meelsoorten, bakpoeder, komijn en het water tot een dik beslag. Laat een uur rusten. Laat ondertussen de tomaten uitlekken. Doe na het uur de tomaten, zongedroogde tomaten, dille en de uitjes bij het beslag en proef na.

Snijd de komkommer over dwars in 4 stukken en snijd de zaadlijsten eruit. Snijd de komkommer overlangs nog een keer doormidden en snijd in kleine stukjes. Meng de yoghurt, de kruiden, de citroenrasp en de knoflook door elkaar en doe de komkommer erbij. Je krijgt hierdoor een soort grove tzatziki. Breng op smaak met peper en zout.

Verhit de olie in een pan en schep lepels beslag hierin. Druk een beetje plat. Bak ze om en om goudbruin (als een soort drie in de pan).

Serveer met de tzatziki en een lekkere salade.

Eet smakelijk, Liselore!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten