woensdag 17 april 2013

Snickerdoodles


Mijn vriend is de grootste zoetekauw die ik ken (samen met zijn broer en vader). Op zich best handig, is er iets zoets in huis, dan is er een grote kans dat hij het voor mijn neus weggesnaaid heeft tijdens een suikeraanval. Kom ik zelf niet meer in de verleiding! Tijdens mijn zwangerschap had ik zelf geen last van accute aandrang naar glacékoeken of marsepein, maar Robert ging volledig los....  De beste oplossing is gewoon niets zoets meer in huis te halen, maar toen kwam hij tot de ontdekking dat je in een handomdraai ook zelf koekjes kunt (laten) maken die bovendien nog veel lekkerder zijn. Dus strijk ik af en toe over mijn hart en ga ik 's avonds koekjes voor hem bakken. Want je wordt volgens mij nog veel gelukkiger van koekjes bakken dan van koekjes eten.

Dit recept is een van de meeste geweldige Amerikaanse koekjes die ik ken (en met de beste naam). Waar wij van knapperige koekjes houden, vinden Amerikanen het het lekkerste als ze chewy zijn van binnen. Toch gaat iedere Nederlander die ik deze koekjes heb voorgezet helemaal uit zijn plaat...  dus succes verzekerd. En je maakt ze dus in een handomdraai!

Snickerdoodles (voor 2 bakplaten)


360 g bloem
2 thl bakpoeder
227 g boter
300 g kristalsuiker
2 grote eieren
Merg van 1 vanilleboon
1/2 thl zout

60 g kristalsuiker
2 thl kaneelpoeder

Doe de boter en de suiker in een magimix (of gebruik een mixer met deeghaken) en meng dit tot een homogene massa. Voeg de eieren een voor een toe en hierna de vanille, de bloem, zout en bakpoeder. Laat het deeg een uur rusten in de ijskast (mocht je heel erg ongeduldig zijn, kun je dit ook nalaten maar dan kan het deeg eerder breken).

Draai balletjes van ongeveer 1 cm en rol deze door het mengsel van suiker en kaneel. Druk ze plat (ca. ½ cm) op een bakplaat bekleed met bakpapier.

Bak 9 minuten op 190 graden Celsius. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten